Der er tre skridt i it-anskaffelses grundpakken:
Som trin 1 udarbejdes en kortlægning af virksomhedens samlede it-løsninger. Kortlægningen er nødvendig information til en ny leverandør, da den fortælles hvilke andre løsninger de skal ’bo sammen med’ og måske også integrere til.
Som trin 2 udarbejdes en Behovsbeskrivelse. Denne vil indeholde beskrivelse af forretningsmæssig funktionalitet som er særlig vigtig for virksomheden. Det er vigtig information for den potentielle leverandør. Og udarbejdelsen har den særdeles gode effekt at man internt i virksomheden sikre sig at der er en fælles opfattelse af hvad man efterspørger, og der-med hvad man kan forvente af en ny it-løsning.
Som trin 3 eksekveres en produkt- og leverandør-proces, hvor der vælges 2-3 kandidater med udgangspunkt i Behovsbeskrivelsen samt i kendskab til it markedet for pågældende funktionsområder. Processen slutter med en underskrevet aftale med den valgte leverandør.
Tilkøb
Leverancestyring er oftest en synlig opgave. Leverandøren stiler en lang række spørgsmål undervejs, – og ikke mindst skal virksomheden stille tovholder og viden til rådighed i forløbet. Ofte sker det at projektet ændrer sig undervejs unde nogen erkender det, – med en dårlig leverance som resultat. Derfor har vi stor fokus på ændringsstyring. Ikke mindst er der også ifm. leverancestyringen at den/de nødvendige tests beskrives og udføres.
Den organisatoriske implementering er ofte overset, – men en ny løsning tjener ikke sine penge retur til virksomheden før løsningen er vel indarbejdet i de daglige rutiner. sure’it er særdeles erfarne i implementeringsopgaven og den forandringsledelse som altid er en del heraf.